Böcker

Rent åt helvete

NOMINERAD TILL STORA JOURNALISTPRISET 2023

“Ett litterärt reportage med politisk sprängkraft.” – GP

Dagarna före jul 2021 går larmet i en av Sveriges mest välbevakade villor. Men det är ingen terrorist som poliserna möts av på platsen, det är en papperslös kvinna från Nicaragua som är där för att städa.

På statsministerns garageuppfart börjar Elinor Torps berättelse om hur de företag vi anlitar för att göra våra hem och arbetsplatser rena själva är de smutsigaste. Kriminalitet, usla villkor och människoexploatering är regel, inte undantag.

Rent åt helvete är en närgången skildring av människorna som städar vårt land. Av en arbetarrörelse som vänt dem ryggen och en politik som har banat vägen för missförhållandena. Men lika mycket handlar det om dig och mig. Vi som kan välja att blunda eller se vem som håller i skurhinken.

rent-åt-helvete-bok

Vi, skuggorna

Det viktigaste samhällsreportaget på många år.” – Göran Greider

Aura kom i tron att det här landet var någorlunda fredat från mygel och korruption. Hon visade sig ha fel.  Wilder bodde i sin arbetsgivares garage i fyra och ett halvt år. “Jag var inte ens en hund i chefens ögon. Jag var skräp.”  

Sverige har fått ett laglöst arbetsliv där människor från fattiga länder jobbar under slavliknande förhållanden. En ny typ av kriminalitet som inte myndigheterna kommer åt. Exploateringen pågår överallt. Människor sover inuti bilverkstäder, i skogen och på byggen.  En rad politiska beslut har skapat det så kallade skuggsamhället, som blev synligt när Akilov 2017 körde in på Drottninggatan. Han jobbade som asbestsanerare i Sverige innan han blev terrorist. En i mängden av gömda arbetare i vårt parallella samhälle.  

Svenskt arbetsliv har blivit ett paradis för kriminella som vill tvätta sina smutsiga pengar vita. Svartarbetet kostar staten 66 miljarder per år. Lågt räknat. Samtidigt är stat, kommuner och landsting våra största upphandlare. Och på sätt och vis de värsta bovarna.

Döden på jobbet

”Torps reportage berör inpå skinnet. Dess mörka botten har en spänning av smått thrillerartad karaktär.” – NSD

Gustaf tuggar på luften. Det gnisslar mellan tänderna. En meter till orkar han. Sedan går det inte mer. Han sjunker ner platt på mage och blundar, ser lillebrorsan Viktor framför sig, hans glesa leende, mjölktanden som hänger lös, full-i-fan-flinet som brukar reta gallfeber på honom. Pillan!

Visst svarade han på hennes sms? Han minns inte. Han är hemma i badkaret i Mörön. Det är en hålla-andan-lek. Lite till klarar han. Lite till.

Det här är en berättelse om brott som sällan bestraffas och baksidan av ett förändrat arbetsliv. Långt ner i en kedja av företag jobbade Gustaf och Johan. Ett enda andetag avgjorde vem av dem som fick leva.

Elinor Torp är journalist och författare. Hon jobbar för närvarande på Dagens Arbete. 2010 vann hon Guldspaden för en granskning av arbetsmiljön i återvinningsbranschen. Elinor Torps författardebut, Döden på jobbet (2013), skapade stor debatt.

doden pa jobbet omslag

Jag orkar inte mer

“Skakande skildring av mobbning på jobbet.” – DN

Självmordet som väckte Sverige.

Den 10 juni 2010 tar Lasse livet av sig. Efter en infekterad konflikt med sin närmsta chef och en arbetsgivare som hotar med avsked orkar han inte mer. Det blir slutet på ett liv, men början på en kamp för upprättelse. För barnen, för änkan.

I Jag orkar inte mer berättar Elinor Torp hela historien om det så kallade Krokomfallet. Om självmordet och händelserna som ledde fram till det, men också om det rättsliga efterspelet.

Det är en berättelse om psykisk ohälsa på jobbet och om ett samhälle som saknar verktyg att hjälpa den som blir sjuk. Tiotusentals svenskar långtidssjukskrivs varje år på grund av mobbning i arbetslivet. Upp till 300 begår självmord. Mångdubbelt fler än de som dör i olyckor på jobbet.

jag orkar inte mer- bok

Moderkakan

“En stark historia. Kvinnokroppen binder samman nu och då.” – Aftonbladet

Ika är nyförlöst och vilse. Kroppen är trasig, amningen vill inte sätta igång, pappasängen står tom och minnen från barndomen läcker in i nuet. En efter en får mammorna lämna sjukhuset men Ika blir kvar. Ingen vet varför hon blöder och blöder och inte tycks läka så som mammor bör läka. Under en vecka följer vi Ika från förlossning till den sista dagen inom sjukhusets skyddande väggar och hennes försök till att sätta ihop sig själv och stoppa insidan från att falla ut.

Med ett visuellt och lyriskt språk porträtterar Elinor Torp mänsklighetens kanske mest känslomässigt omvälvande upplevelse. Från en fragmentarisk början till en allt mer sammanhängande helhet. Moderkakan är en naken och uppriktig berättelse om moderskap och verkligheten som möter den nyblivna föräldern. En insyn i förlossningsvårdens både beskyddande och krassa miljö.